Muffiny na każdą okazję - 4 przepisy do modyfikacji. BLW




Dlaczego muffiny (babeczki) są lepsze od ciasta? Z kilku powodów. Robi się je szybciej i rzadko nie wychodzą (a nawet jak wyjdzie zakalec to nie ma takiej katastrofy jak przy cieście), są smaczniejsze, dają ogromne pole do modyfikacji i jest większa szansa, że masz składniki potrzebne do ich wykonania.


Na stworzenie tego posta wpadłam całkiem przypadkiem i tu Was nie zaskoczę bo akurat w trakcie ich robienia. W ramach kolacji. A co. To kolejny ich plus. Nadają się doskonale w ramach wszystkich posiłków (no może poza obiadem, chociaż w sumie..). Są idealną przekąską w podróży, podczas długich spacerów czy kolejek do lekarza (kiedy nastaną czasy, że do każdego specjalisty zapisy będą na godziny? yh). Aha i jeszcze jedno, idealne na niezapowiedzianych gości.


Najczęściej wpadam na to by je zrobić na 5 minut przed tym jak je robię i wtedy wychodzą najlepsze ! Oczywiście odrzucam przepisy "oddziel białko od żółtka, ubij osobno" to nie dla mnie taka babranina. Kocham przepisy "wrzuć wszystko i wymieszaj" "ewentualnie osobno suche produkty potem mokre" i do piekarnika. Chyba jeszcze nie robiłam muffinów, których przygotowanie trwa więcej niż nagrzanie piekarnika to odpowiedniej temperatury.



To lecimy z przepisami. Zacznę od muffinek, które mnie zainspirowały do tego wpisu i to nie przypadkiem, bo poddałam go modyfikacji, a mianowicie zamiast jajka użyłam siemienia lnianego i.. wyszły świetne. W każdym przepisie można tego wypróbować w razie gdyby dziecko miało alergię.


1. Muffiny z jagodami (inspiracja Alaantkowe BLW) - 12szt

Składniki:

  • 2 szklanki mąki (wg przepisu pełnoziarnista, u mnie orkiszowa)
  • 1,5 banana
  • 1 szklanka mleka (roślinne lub zwierzęce)
  • 1 jajko (lub łyżka siemienia lnianego zalanego wrzątkiem odstawione na 2-3min)
  • 100g masła
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 0,5 łyżeczki sody
  • wiórki kokosowe (wg uznania)
  • jagody/maliny/truskawki/jeżyny/borówki 

Przygotowanie:

  • Nastaw piekarnik na 200*C - góra - dół.
  • Wstaw odrobinę wody, by zalać siemię lniane (jeśli nie używasz jajka).
  • Roztop masło.
  • Wymieszaj susze składniki.
  • Dodaj mleko, banana, siemię/jajko, wiórki (możesz wymieszać z ciastem i/lub posypać muffinki przed pieczeniem).
  • Wszystko wymieszaj ręką, łyżką lub mikserem.
  • Przełóż ciasto do papilotek - 1 duża łyżka.
  • Wciśnij owoce (jeśli dodajesz np. jagody dodaj kilka ok 5-7 szt., jeśli dodajesz np. maliny daj 2-3 w zależności od wielkości).
  • Jeśli chcesz posyp wiórkami lub migdałami.
  • Wstaw do piekarnika 15-20 min (u mnie 17, sprawdź po 15).


2. Muffiny owsiano - bananowe - 12szt

Składniki:

  • 2 dojrzałe banany
  • 2,5 szklanki płatków owsianych
  • 2 jajka
  • 150ml jogurtu naturalnego
  • 6 daktyli (daktyle zastępują cukier możesz dodać miód ok. 2-3 łyżki lub np. syrop klonowy)
  • 1 łyżka siemienia lnianego
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 0,5 łyżeczki sody
  • 1 łyżeczka cynamonu (opcjonalnie)

Przygotowanie:

  • Zalej daktyle wrzątkiem na 20-30min
  • Nastaw piekarnik na 200*C
  • Nasmaruj formę na muffinki masłem lub olejem kokosowych (pomiń jeśli używasz papilotek)
  • Odlej wodę z daktyli (możesz ją przechowywać w lodówce do 5 dni i wykorzystywać jako słodzidło zamiast cukru/miodu
  • Opcja 1 (oryginalna) zmiksuj wszystko w blenderze. Mój nie podołał, za suche składniki, więc polecam opcję 2 lub 3
  • Opcja 2 wszystkie składniki poza płatkami zmiel w blenderze, dodaj płatki i wymieszaj łyżką.
  • Opcja 3 zmiel płatki owsiane w młynku do kawy. Pozostałe składniki zmiksuj w blenderze. Wymieszaj łyżką wszystkie składniki.
  • Piecz 25min.

3. Muffiny awodako - banan

Składniki:

  • 2 jajka
  • 2 banany
  • 1 awokado

Przygotowanie:

  • Nastaw piekarnik 175*C - góra - dół.
  • Wymieszać w blenderze.
  • Piecz 12-15 min.

4. Muffiny bananowe (inspiracja Alaantkowe BLW)

Składniki:


  • 1 szklanka (ja dałam orkiszową może być pszenna)
  • 0,5 szklanki oleju rzepakowego
  • 1-2 banany
  • 2 jajka
  • płaska łyżeczka cynamonu
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • garść rodzynek
  • płatki migdałowe do posypania



Przygotowanie:



  • Zalej rodzynki  gorącą wodą.
  • Wstaw piekarnik 180*C - termoobieg.
  • Wymieszaj suche składniki (mąka, cynamon, soda, proszek).
  • Rozgnieć banana, dodaj rozbełtane jajka i olej.
  • Połącz wszystkie składniki.
  • Nałóż do papilotek.
  • Posyp migdałami.
  • Piecz 15-18 min.
* Przepis mówi, że wyjdzie 12 babeczek mi wyszło 6. Może za dużo nałożyłam bo miałam dość wysokie papilotki.

Oznaczyłam przepisy jako bez glutenowe, bez nabiałowe i bez jajek bo wszystkie produkty możesz zastąpić produktami bezglutenowymi (oczyszczonymi np. mąka pszenna bez glutenu lub np. mąką kokosową lub gryczaną), mleko zwierzęce możesz zastąpić roślinnym a jajko siemieniem lnianym (1 jajko to jedna czubata łyżka siemienia zalanego wrzątkiem). No może poza przepisem na muffiny z awokado.


Komentarze