Sztuka planowania, czyli jak ułatwić sobie życie



Ostatnio czuję potrzebę zmian i samorozwoju. W tym celu udałam się do miejskiej biblioteki w poszukiwaniu książek, które mają mi w tym pomóc. Pierwsza na mojej liście znalazła się książka Dominique Loreau Sztuka planowania. Jestem zaskoczona mnogością pomysłów na listy,które możemy sobie tworzyć. Sama nie wymyśliłabym większości z nich.


Jednym z moich postanowień noworocznych była lepsza organizacja. Tymczasem zaczął się czwarty kwartał bieżącego roku i hmm. Nie żebym szukała usprawiedliwień ale ciąża i problemy zdrowotne Pierworodnej zacznie pokrzyżowały mi plany. Swój udział miało również moje lenistwo. Ale biorę się za siebie!

Do rzeczy. Książka Sztuka planowania naprawdę mnie zaskoczyła. Nie zdawałam sobie sprawy, że możemy tworzyć listy dotyczące każdej dziedziny naszego życia (naprawdę każdej!). Np. listy dotyczące zarządzanie czasem: czynności, które zabierają mi najwięcej czasu, złodzieje mojego czasu, czas spędzony w pracy, czas przeznaczony dla siebie itd. Listy rzeczy do zrobienia, wizyt, chorób (czasu trwania, dolegliwości, zastosowana terapia). Listy ukazujące moją osobowość: co lubię robić, nosić, kolory, które mi pasują, ulubione fryzury, itd. Lista szalonych rzeczy, które chciałabym zrobić.
Książka proponuje również mnóstwo zagadnień nad którymi warto się zastanowić m.in.: jak żyć bardziej ekologicznie, jakie osoby mnie inspirują, jakie wartości są dla mnie ważne, do czego dążę w życiu itd.


Oczywiście nie stworzę wszystkich list zaproponowanych przez autorkę, bo na ten moment nie czuje takiej potrzeby. Jednak wiele z nich wydaje mi się niezwykle ciekawymi, które zdecydowanie ułatwią nam życie.

Zacznę od standardowej listy, którą chyba każdy doskonale zna.
Lista zakupów

I można by pomyśleć, że nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Większość z nas je robi. Problem w tym, że najczęściej robimy je na 5 minut przed wyjściem do sklepu. Co najczęściej kończy się słowami: coś jeszcze chciałam kupić ale nie pamiętam co. Najczęściej wracamy z zakupów i wciąż brakuje nam kilku rzeczy, a wchodząc do domu mówimy: aaa już wiem czego nie wzięłam.
Dlatego na lodówce powiesiłam specjalny notes na magnez, gdy tylko widzę, że coś się kończy zapisuje to na liście. Tworzę osobne listy do zakupów internetowych lub do sklepów innych niż supermarkety.
Poza satysfakcją, że po powrocie z zakupów niczego nam nie brakuje tworzenie list daje nam coś jeszcze. Uwalnia nasze myśli. Nie musimy pamiętać. Po prostu. Gdy kończy się proszek od razu to zapisuję i już nie muszę o tym myśleć do czasu tworzenia listy. Zwłaszcza, iż trudniej nam pamiętać o rzeczach, które kupujemy rzadko.



Posiłki

Moja pięta Achillesa. Doskonale wiem, że oszczędziłaby mi wiele czasu, nerwów i .. pieniędzy. Znacznie ułatwiłaby nam również tworzenie listy zakupów. Jednak wciąż mam problem, by raz w tygodniu lub miesiącu stworzyć taką listę.
Moim pierwszym krokiem będzie wypisanie potraw, które najbardziej lubimy, na które mamy ochotę lub chcielibyśmy spróbować.

Miejsca, które chce zobaczyć

Często w internecie trafiam na ciekawe miejsca a później o nich zapominam. Jest również wiele miejsc, które chciałabym odwiedzić w swoim życiu ale wiąże się to np. z długą drogą lub dużym wydatkiem. I w końcu jest mnóstwo miejsc w okolicy, w które moglibyśmy się wybrać w ramach jednodniowej czy weekendowej wycieczki.
Jednak ciągle nam to gdzieś umyka. Stworzenie listy pozwali nam pamiętać o tych miejscach, ułatwi podjęcie decyzji o urlopie a przed wolnym weekendem nie musimy przeszukiwać internetu by znaleźć ciekawe miejsce, w które moglibyśmy się wybrać. Spisanie tych miejsc urzeczywistnia nasze pragnienia i zwiększa szansę, że udamy się do tych miejsc a tym samym zobaczymy ich więcej.
Dodatkowo możemy sporządzić kilka list wspomagających:
- przekąski na drogę, które mogę szybko przygotować;
- rzeczy, które musimy zabrać (przy dzieciach jest tego całkiem sporo);
- gdzie możemy się zatrzymać na trasie;
- co chcemy zobaczyć w danym miejscu;
- gdzie możemy zjeść, gdy będziemy na miejscu.

Lista prezentów

Które chcemy dostać. Ja często zapominam co jest mi potrzebne a co byłoby dla mnie świetnym prezentem. Lista prezentów dla dziecka. Świetnie się przydaje, gdy ktoś nas pyta co kupić dziecku z okazji np. urodzin. Lista prezentów, którymi możemy obdarować bliskich. Przydatne zwłaszcza teraz, gdy święta coraz bliżej. Dzięki temu oszczędzimy sobie dodatkowej bieganiny przed samymi świętami.

Rzeczy do zdrobnienia w danym dniu, tygodniu, miesiącu, roku

Często myślimy sobie, że mamy tyle spraw na głowie. Przez co czujemy się zestresowani. Mamy poczucie, że ciągle coś musimy robić, często zapominając co to jest i suma summarum okazuje się, że zrobiliśmy niewiele co z kolei powoduje frustrację. Gdy tymczasem rozpiszemy sobie wszystko na poszczególne dni, tygodnie czy miesiące unikniemy sytuacji, gdy "znów zapomniałam zadzwonić do lekarza" lub "miałam umyć dzisiaj okna".

Warto sobie codziennie rano lub dzień wcześniej notować listę rzeczy do zrobienia w danym dniu. Najlepiej wyznaczyć sobie realnie możliwą do wykonania listę i skreślić jeden podpunkt. Wówczas gdy wykonamy coś ponad to zyskamy dodatkową satysfakcję. Zbyt ambitny plan może rodzić ogromną frustrację, gdy z różnych przyczyn nie osiągniemy celu. Z czasem sama zauważysz ile rzeczy jesteś w stanie zrobić w ciągu dnia i listy będą bardziej precyzyjne. (Chociaż mając małe dzieci w domu nigdy nic nie wiadomo 😉 )

Propozycje list:


Rzeczy, które lubimy i których nie lubimy.

Co lubimy w sobie? Jacy jesteśmy, co chcemy w sobie zmienić? Jakimi ludźmi chcemy być?
Lista filmów, które chcemy zobaczyć.
Książki, które chcemy przeczytać, i do których chcielibyśmy kiedyś wrócić.
Płyt, które chcemy posłuchać.
Koncerty, na które chcemy jechać.
Daty zakupu np. proszku do prania, płynu do mycia naczyń, zatankowania auta (dzięki temu sprawdzamy wydajność i możemy zaplanować wydatki).

Jestem ciekawa jak to wygląda u Was. Koniecznie dajcie znać.
A już wkrótce na blogu post o moich planach wychowawczych. Bądźcie czujni !


Komentarze